Dé specialist in Zwolle en omgeving
300+ warmtepompen geïnstalleerd
Advies, installatie & onderhoud
5/5 o.b.v. Google beoordelingen
Dé specialist in Zwolle en omgeving
Ruim 300+ warmtepompen geïnstalleerd
Advies, installatie & onderhoud
5/5 o.b.v. Google beoordelingen

Algemene voorwaarden

Algemene voorwaarden van:
Een duurzaam thuis B.V.
Snelliuslaan 4
8024 XE Zwolle
Inschrijfnummer KvK: 84681772


ARTIKEL 1: TOEPASSELIJKHEID - DEFINITIES
1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op ieder aanbod van ons en op al onze
overeenkomsten van koop/verkoop en opdracht die wij met u sluiten.
2. Als (een deel van) een bepaling nietig is of vernietigd wordt, blijven de overige bepalingen van
deze algemene voorwaarden van toepassing.
3. Bij een afwijking tussen deze algemene voorwaarden en een vertaling hiervan, geldt de
Nederlandse tekst.
4. Deze algemene voorwaarden zijn ook van toepassing op na- of deelbestellingen, vervolg- of
deelopdrachten.
5. Alle bepalingen in deze algemene voorwaarden zijn zowel geschreven voor onze zakelijke
kopers/opdrachtgevers als voor consumenten. Wij gebruiken de term “consument”, wanneer een
bepaling een afwijking/aanvulling bevat die alleen geldt voor consumenten. Een “consument” is: een
natuurlijke persoon die handelt buiten zijn bedrijfs- of beroepsactiviteit.
6. Verder gebruiken wij in deze algemene voorwaarden de volgende termen:
a. aanbod: ieder aanbod van ons, al dan niet in de vorm van een schriftelijke offerte;
b. schriftelijk: per brief, e-mail, fax of iedere andere vorm van communicatie die hiermee gelijk
gesteld kan worden, zoals WhatsApp-berichten;
c. documenten: zowel fysieke als digitale documenten, bijvoorbeeld door u of ons te maken of
verstrekken adviezen, berekeningen, tekeningen, ontwerpen e.d.
d. informatie: zowel genoemde documenten als overige (mondelinge) gegevens;
e. opdracht: een opdracht tot het verrichten van werkzaamheden op het gebied van elektro of
loodgieterswerk, zoals het ontwerpen/aanleggen van een elektrotechnische installatie, het
installeren/repareren/onderhouden van elektrische apparatuur, leidingwerk of het verhelpen van
lekkages, verstoppingen e.d.;
f. object: de installatie, de apparatuur, de machine, de leidingen e.d. waarin of waaraan wij de
overeengekomen werkzaamheden verrichten;
g. zaken: onze producten op het gebied van elektro, leidingen, kranen etc. Dit betreft zowel los te
leveren zaken als de materialen/onderdelen die wij bij de uitvoering van een opdracht gebruiken en
aan u leveren.

ARTIKEL 2: AANBOD
1. Tenzij wij in/bij ons aanbod een geldigheidstermijn vermelden, betreft dit een vrijblijvend aanbod.
Een vrijblijvend aanbod mogen wij uiterlijk binnen 2 werkdagen na ontvangst van uw aanvaarding nog
herroepen.
2. Een samengesteld aanbod verplicht ons niet tot levering van een deel van de aangeboden
prestatie/zaken tegen een overeenkomstig deel van de prijs/vergoeding.
3. Als wij ons aanbod baseren op uw informatie en deze informatie onjuist/onvolledig blijkt te zijn of
naderhand wijzigt, mogen wij de opgegeven prijzen, tarieven en/of termijnen hieraan aanpassen.
4. Ons aanbod en onze prijzen/tarieven gelden niet automatisch voor nabestellingen of
nieuwe/vervolgopdrachten.
5. Aan u getoonde of verstrekte monsters en modellen, opgaven van capaciteiten, functionaliteiten,
afmetingen en andere omschrijvingen/specificaties in brochures, promotiemateriaal of op onze website
zijn zo nauwkeurig mogelijk, maar gelden alleen ter aanduiding. U kunt hieraan geen rechten
ontlenen.
6. De verstrekte monsters en modellen blijven ons eigendom. Zodra wij dit vragen, retourneert u
deze aan ons. De kosten van retournering zijn voor uw rekening.
7. Als wij kosten maken ten behoeve van ons aanbod, mogen wij deze kosten aan u doorberekenen.
Wij informeren u dan op voorhand.

ARTIKEL 3: TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST
1. De overeenkomst komt tot stand nadat u ons aanbod heeft geaccepteerd. Als uw acceptatie
afwijkt van het aanbod, komt de overeenkomst pas tot stand nadat wij schriftelijk met de afwijkingen
hebben ingestemd.
2. Wij zijn pas gebonden aan:
a. een opdracht of bestelling zonder daaraan voorafgaand aanbod;
b. mondelinge afspraken;
c. aanvullingen op of wijzigingen van de algemene voorwaarden of overeenkomst;
nadat wij dit schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij - zonder uw bezwaar - met de uitvoering
van de opdracht, bestelling of afspraken zijn begonnen.

ARTIKEL 4: VERGOEDING - PRIJZEN, TARIEVEN
1. Tenzij wij met u een vaste vergoeding overeenkomen voor een opdracht, berekenen wij onze
vergoeding op basis van de bestede uren tegen het met u overeengekomen/ons gebruikelijke
uurtarief. Bij meningsverschillen over de bestede/in rekening gebrachte uren, is onze urenregistratie
bindend, behoudens uw tegenbewijs.
2. Als tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat wij de hoeveelheid werk niet goed hebben
ingeschat, mogen wij een overeengekomen vaste vergoeding verhogen, mits de inschattingsfout ons
niet te verwijten valt en wij de opdracht in redelijkheid niet kunnen uitvoeren tegen de
overeengekomen vergoeding.
3. Bij spoedopdrachten of als wij overeengekomen werkzaamheden op uw verzoek verrichten buiten
onze normale werkdagen, mogen wij aan u een toeslag berekenen. Onze normale werkdagen zijn:
maandag tot en met vrijdag (met uitzondering van erkende nationale feestdagen) binnen de voor ons
gebruikelijke werktijden.
4. Onze in een aanbod, prijs- of tarieflijst vermelde prijzen en tarieven zijn exclusief BTW en
eventuele kosten, zoals transport- of verzendkosten, voorrijkosten en declaraties van ingeschakelde
derden.
5. Prijsverlagingen na het sluiten van de overeenkomst door - bijvoorbeeld - opruimingen of
kortingsacties geven u geen recht op een prijsvermindering.
6. Als wij na het sluiten van de overeenkomst te maken krijgen met (kost)prijsverhogende
omstandigheden, mogen wij de met u overeengekomen prijzen/tarieven hieraan aanpassen.
(Kost)prijsverhogende omstandigheden zijn in ieder geval wijzigingen in wet- en regelgeving,
overheidsmaatregelen, valutaschommelingen, wijzigingen in de prijzen van benodigde
materialen/onderdelen of wijzigingen in de tarieven van ingeschakelde derden.
7. Bent u een consument en betreft het een prijs- of tariefwijziging binnen 3 maanden na het sluiten
van de overeenkomst? Dan mag u de overeenkomst binnen 5 werkdagen na onze melding van de
wijziging ontbinden. Ontbinding geschiedt door een aan ons gerichte schriftelijke verklaring.

ARTIKEL 5: INSCHAKELEN VAN DERDEN
Wij mogen leveringen en werkzaamheden door derden laten verrichten.

ARTIKEL 6: VERPLICHTINGEN - INFORMATIE
1. U zorgt ervoor dat:
a. u alle voor de uitvoering van de overeenkomst benodigde informatie tijdig aan ons verstrekt;
b. wij op de overeengekomen datum en tijd toegang krijgen tot de werklocatie en deze locatie
voldoet aan de geldende wettelijke (veiligheids-)eisen;
c. de werklocatie in een zodanige staat is dat wij onze werkzaamheden ongehinderd kunnen
verrichten/voortzetten;
d. wij op de overeengekomen data en tijden kunnen beschikken over/toegang hebben tot het object;
e. door u ingeschakelde derden ons niet belemmeren of vertraging veroorzaken bij de uitvoering van
onze overeenkomst;
f. wij op de werklocatie kosteloos kunnen beschikken over de door ons gewenste
aansluitmogelijkheden voor elektriciteit (krachtstroom), gas en water. Verloren arbeidsuren als gevolg
van uitval van deze voorzieningen zijn voor uw rekening;
g. wij vrije toegang hebben tot toiletten en schaftlokalen/kantines;
h. op de werklocatie voldoende voorzieningen aanwezig zijn voor afval;
i. wij onze gereedschappen e.d. op de werklocatie kunnen opslaan/opbergen zonder dat
beschadiging of diefstal kan plaatsvinden;
j. op de werklocatie kosteloos de door ons/onze onderaannemers in redelijkheid gewenste overige
voorzieningen aanwezig zijn;
k. u ons vóór aanvang van de werkzaamheden informeert over de ligging van (eigen en inpandige)
kabels, leidingen e.d.
2. U garandeert dat de aan ons verstrekte informatie correct en volledig is en vrijwaart ons voor
aanspraken van derden die voortvloeien uit het onjuist/onvolledig zijn van deze informatie.
3. Wij houden alle informatie die wij bij het sluiten/uitvoeren van de overeenkomst van of over u
krijgen geheim. Wij geven deze informatie alleen aan derden voor zover dit noodzakelijk is voor de
uitvoering van de overeenkomst.
4. Wij verwerken informatie die valt onder de AVG (Algemene verordening gegevensbescherming)
conform de AVG en melden eventuele inbreuken op de beveiliging van de informatie ook conform de
AVG.
5. U bent aansprakelijk voor verlies, diefstal en overige schade aan de gereedschappen e.d. die wij
tijdens de uitvoering van de overeenkomst bij u hebben opgeslagen. Hieronder valt ook schade door
onvolkomenheden, mankementen e.d. op de werklocatie.

6. Voldoet u niet (tijdig) aan voornoemde verplichtingen of uw overige verplichtingen uit de
overeenkomst/deze algemene voorwaarden? Dan mogen wij de uitvoering van de overeenkomst
opschorten totdat u wel aan uw verplichtingen heeft voldaan. De kosten en overige gevolgen
(bijvoorbeeld schade) die hieruit voortvloeien zijn voor uw rekening en risico.
7. Als u uw verplichtingen niet nakomt en wij niet direct nakoming verlangen, tast dit ons recht niet
aan om later alsnog nakoming van u te vragen.

ARTIKEL 7: LEVERING - TERMIJNEN - VOORTGANG EN UITVOERING OVEREENKOMST
1. Wij spannen ons in de overeengekomen prestatie/zaken tijdig te leveren, maar overeengekomen
termijnen zijn nooit fatale termijnen. Komen wij onze verplichtingen niet (tijdig) na? Dan moet u ons bij
schriftelijke ingebrekestelling nog een redelijke termijn gunnen voor nakoming.
2. Als er vertraging ontstaat bij de aanvang, voortgang of oplevering van de werkzaamheden of de
overeengekomen levering van zaken doordat:
a. wij niet tijdig alle noodzakelijke informatie van u ontvangen;
b. wij niet tijdig een overeengekomen (vooruit)betaling van u ontvangen;
c. er sprake is van overige omstandigheden die voor uw rekening en risico komen;
hebben wij recht op een redelijke verlenging van de overeengekomen termijn en op vergoeding van
de hiermee gemoeide kosten en schade, zoals eventuele wachturen.
3. Bespoedigen wij de uitvoering van de overeenkomst op uw verzoek? Dan mogen wij de hiermee
gemoeide overwerkuren en overige kosten aan u doorberekenen.
4. Wij mogen de overeenkomst in delen uitvoeren en iedere deellevering of -prestatie afzonderlijk
factureren.
5. Als wij een overeenkomst in fasen uitvoeren, mogen wij de uitvoering van onderdelen die bij een
volgende fase horen opschorten, totdat u de resultaten van de voorgaande fase heeft goedgekeurd.
De hieruit voortvloeiende kosten en schade zijn voor uw rekening.
6. Het risico voor te leveren zaken gaat op u over zodra de zaken ons pand/terrein verlaten of wij u
informeren dat u de zaken kunt afhalen.
7. Verzending of transport van de zaken is voor uw rekening en risico. Wij zijn niet aansprakelijk
voor schade die verband houdt met de verzending/het transport.
8. Bent u een consument? Dan gaat het risico voor de zaken op u over zodra u of een door u
aangewezen derde de zaken ontvangt. Wijst u zelf een vervoerder aan? Dan gaat het risico op u over
bij ontvangst van de zaken door deze vervoerder. Verzending of transport is voor uw rekening.
9. Bezorgen wij de zaken zelf bij u (bijvoorbeeld omdat wij de zaken ook voor u installeren)? Dan
gaat het risico voor de zaken op u over bij ontvangst van de zaken. Wij kunnen u wel transportkosten
berekenen.
10. Wij mogen bestelde zaken en voor een opdracht aangeschafte materialen, onderdelen e.d. voor
uw rekening en risico opslaan, wanneer wij de zaken niet op de overeengekomen wijze aan u kunnen
leveren, u deze zaken niet afhaalt of wij de opdracht niet kunnen uitvoeren en de oorzaak hiervan in
9
uw risicosfeer ligt. Wij geven u een redelijke termijn waarbinnen u ons de gelegenheid geeft alsnog te
leveren, de opdracht alsnog te verrichten of u de zaken alsnog afhaalt.
11. Blijft u na deze redelijke termijn in gebreke met uw (afname-)verplichting? Dan bent u per direct
in verzuim. Wij mogen de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring -
geheel/gedeeltelijk ontbinden en de bestelde zaken/de materialen, onderdelen e.d. aan derden
verkopen en al vervaardigde documenten vernietigen, zonder dat wij uw eventuele schade, rente en
kosten moeten vergoeden. Ook tast dit ons recht niet aan op vergoeding van onze
(opslag-)kosten, schade en winstderving of ons recht alsnog nakoming van u te vragen.
12. Bij de uitvoering van de overeenkomst houden wij rekening met de hiervoor relevante wettelijke
voorschriften, vergunningen en (overige) beschikkingen van overheidswege. De kosten voor het
naleven hiervan zijn voor uw rekening.
13. Indien aan de orde, wijzen wij u op onvolkomenheden, fouten, gebreken, eventuele problemen
e.d. in/bij de door of namens u:
a. verstrekte informatie;
b. voorgeschreven/gewenste technieken, werkwijzen e.d.;
c. gegeven aanwijzingen;
d. ter beschikking gestelde of voorgeschreven materialen, onderdelen e.d.;
voor zover deze onvolkomenheden, fouten, gebreken, problemen e.d. relevant zijn voor onze prestatie
en wij hiermee bekend zijn of redelijkerwijs kunnen zijn.
14. Wij informeren u ook over de gevolgen voor overeengekomen prijzen, tarieven en termijnen:
a. bij door u gewenste wijzigingen in een bestelling/opdracht;
b. als tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat wij deze - door onvoorziene
omstandigheden - niet op de overeengekomen wijze kunnen uitvoeren. Wij overleggen met u over een
mogelijke gewijzigde uitvoering. Maken voornoemde omstandigheden de uitvoering onmogelijk? Dan
hebben wij in ieder geval recht op volledige vergoeding van de al verrichte werkzaamheden/leveringen
en door ons gemaakte kosten.
15. U controleert ieder conceptdocument dat wij aan u voorleggen en geeft zo spoedig mogelijk uw
reactie hierop. Indien nodig, passen wij het concept aan en leggen dit nogmaals ter goedkeuring aan u
voor. Wij kunnen u daarbij vragen iedere pagina van de definitieve versie voor akkoord te paraferen of
hiervoor een schriftelijke akkoordverklaring te ondertekenen. U mag de documenten pas gebruiken na
dit akkoord. Als wij goedgekeurde documenten nog moeten wijzigen, geldt dit als meerwerk en mogen
wij de hieruit voortvloeiende meerkosten aan u doorberekenen.

ARTIKEL 8: MEER- EN MINDERWERK
1. Meerwerk betreft in ieder geval alle op uw verzoek of noodzakelijkerwijs uit de uitvoering van de
overeenkomst voortkomende extra werkzaamheden en leveringen die niet zijn opgenomen in het
aanbod/de opdracht.
2. Wij komen meer- en minderwerk schriftelijk met u overeen. Wij zijn pas gebonden aan
mondelinge afspraken nadat wij deze schriftelijk aan u hebben bevestigd of zodra wij - zonder uw
bezwaar - met de uitvoering hiervan zijn begonnen.
3. Verrekening van meer- en minderwerk is in ieder geval aan de orde bij:
a. wijzigingen in de oorspronkelijke opdracht;
b. onvoorziene kostenverhogingen of -verlagingen en afwijkingen van verrekenbare of geschatte
hoeveelheden.
4. Tenzij wij anders overeenkomen, verrekenen wij meer- en minderwerk bij de eindafrekening met
u. Als daarbij het saldo van het minderwerk dat van het meerwerk overtreft, mogen wij bij de
eindafrekening 10% van het verschil van de saldi bij u in rekening brengen. Dit geldt niet als het
minderwerk op ons verzoek is.

ARTIKEL 9: GOEDKEURING - OPLEVERING - ONDERHOUDSTERMIJN

1. Wij informeren u wanneer wij de overeengekomen werkzaamheden hebben afgerond en het
object/resultaat (weer) gebruiksklaar is.
2. De werkzaamheden zijn conform de overeenkomst opgeleverd, op het moment dat u het
object/resultaat heeft gecontroleerd en de opleverstaat of (werk-)bon voor goedkeuring heeft
getekend.
3. U wordt geacht uw goedkeuring te hebben gegeven als:
a. u een verstrekte opleverstaat of (werk-)bon niet binnen 5 werkdagen getekend aan ons
retourneert, maar binnen deze termijn ook geen klachten heeft geuit;
b. wij geen opleverstaat of (werk-)bon hebben verstrekt en u niet binnen 5 werkdagen na de in lid 1
bedoelde mededeling klachten heeft geuit;
c. u het object/resultaat voor het verstrijken van voornoemde termijn al (weer) in gebruik heeft
genomen.
4. Schakelt u derden in voor werkzaamheden die van invloed (kunnen) zijn op een behoorlijk gebruik
van ons werk/het object? Dan is dit geen reden voor een latere goedkeuring of een afkeuring als deze
werkzaamheden nog niet zijn verricht/beëindigd bij voltooiing van ons werk.
5. Constateert u binnen een met u overeengekomen onderhoudstermijn kleine gebreken die wij
eenvoudig kunnen herstellen? Dan zijn ook deze gebreken voor u geen reden tot onthouding van een
goedkeuring aan ons werk, tenzij de gebreken een ingebruikneming van het object/resultaat
belemmeren. Wij herstellen de in de onderhoudstermijn geconstateerde gebreken zo spoedig
mogelijk. Bij gebreke van een overeengekomen termijn, geldt een onderhoudstermijn van 30 dagen na
oplevering.
6. Constateert u na de oplevering/onderhoudstermijn nog gebreken, onvolkomenheden e.d.? Dan
gelden hiervoor de bepalingen van het klachtartikel.

ARTIKEL 10: KLACHTEN
1. U controleert de geleverde zaken direct na ontvangst en meldt eventuele zichtbare gebreken,
beschadigingen, fouten, defecten, afwijkingen in aantallen e.d. op de vrachtbrief/begeleidende bon. Bij
gebreke van een vrachtbrief/begeleidende bon meldt u deze klachten binnen 2 werkdagen na
ontvangst schriftelijk aan ons. Meldt u deze klachten niet tijdig? Dan worden de zaken geacht in goede
staat door u te zijn ontvangen en conform de overeenkomst te zijn.
2. Overige klachten over de geleverde zaken meldt u direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen de
overeengekomen garantietermijn - schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden zijn
voor uw risico.
3. Klachten over verrichte werkzaamheden meldt u ook direct na ontdekking - maar uiterlijk binnen
de hiervoor overeengekomen termijn - schriftelijk aan ons. Alle gevolgen van het niet direct melden
zijn voor uw risico. Bij gebreke van een tijdige klacht, worden de werkzaamheden geacht conform de
overeenkomst te zijn verricht.
4. Meldt u een klacht niet tijdig? Dan kunt u geen beroep doen op een overeengekomen garantie.
5. Klachten schorten uw betalingsverplichting niet op.
6. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
7. U stelt ons in staat de klacht te onderzoeken en geeft ons alle hiervoor relevante informatie. Is
voor het onderzoek retourzending noodzakelijk of moeten wij de klacht ter plaatse onderzoeken? Dan
is dit voor uw rekening, tenzij uw klacht achteraf gegrond blijkt te zijn. U draagt altijd het verzend-
/transportrisico.
8. Retourzending vindt plaats op een door ons te bepalen wijze en - indien mogelijk - in de originele
verpakking/emballage.
9. Geen klachten zijn mogelijk over:
a. onvolkomenheden in/eigenschappen van zaken die inherent zijn aan de aard van de materialen
waaruit de zaken vervaardigd zijn;
b. in de branche geaccepteerde kleine afwijkingen wat betreft opgegeven capaciteiten,
functionaliteiten, afmetingen e.d.;
c. gebreken/defecten die (deels) het gevolg zijn van normale slijtage;
d. fouten in al goedgekeurde documenten;
e. zaken die na ontvangst door u zijn gewijzigd of be- of verwerkt.

ARTIKEL 11: GARANTIES
1. Wij voeren de overeengekomen leveringen en werkzaamheden naar behoren en conform de in
onze branche geldende normen uit, maar geven geen verdere garantie dan wij uitdrukkelijk met u
overeenkomen.
2. Wij staan tijdens de garantietermijn in voor de gebruikelijke kwaliteit en deugdelijkheid van het
(op)geleverde.
3. Bij het gebruik van voor een opdracht benodigde onderdelen/materialen baseren wij ons op
informatie van de fabrikant/leverancier over de eigenschappen hiervan. Geeft de fabrikant/leverancier
voor deze onderdelen/materialen of voor de geleverde zaken een garantie? Dan geldt deze garantie
op dezelfde wijze tussen ons. Wij informeren u hierover.
4. Wilt u de zaken gebruiken voor een ander doel dan het gebruikelijke doel of op een andere wijze
dan de gebruikelijke wijze? Dan garanderen wij alleen dat de zaken hiervoor geschikt zijn als wij dat
schriftelijk aan u bevestigen.
5. U kunt geen beroep doen op de garantie zolang u de voor de zaken/werkzaamheden
overeengekomen prijs of vergoeding nog niet heeft voldaan.
6. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.
7. Beroept u zich terecht op een overeengekomen garantie? Dan hebben wij de keuze uit kosteloos
herstel of kosteloze vervanging van de zaken, het alsnog - kosteloos en op de juiste wijze - uitvoeren
van de overeengekomen werkzaamheden dan wel een terugbetaling van/korting op de
overeengekomen prijs of vergoeding. Als er sprake is van bijkomende schade, gelden hiervoor de
bepalingen van het aansprakelijkheidsartikel.
8. Bent u een consument? Dan mag u altijd kiezen voor kosteloos herstel/kosteloze vervanging van
de zaken of het alsnog - kosteloos en op de juiste wijze - uitvoeren van de werkzaamheden, tenzij dit
in redelijkheid niet van ons kan worden gevraagd. In dit laatste geval mag u de overeenkomst - door
een aan ons gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden of een korting op de overeengekomen
prijs/vergoeding vragen.

ARTIKEL 12: AANSPRAKELIJKHEID
1. Buiten de uitdrukkelijk met u overeengekomen of door ons gegeven garanties/gegarandeerde
resultaten, aanvaarden wij geen enkele aansprakelijkheid.
2. Wij zijn alleen aansprakelijk voor directe schade. Iedere aansprakelijkheid voor gevolgschade,
zoals bedrijfsschade, winstderving en geleden verlies, vertragingsschade, personen- of letselschade,
is uitdrukkelijk uitgesloten.
3. U neemt alle noodzakelijke maatregelen om de schade te voorkomen of beperken.
4. Als wij aansprakelijk zijn, is onze schadevergoedingsplicht altijd beperkt tot maximaal het bedrag
dat onze verzekeraar in het voorkomende geval uitkeert. Komt het niet tot een uitkering of valt de
schade niet onder een door ons gesloten verzekering? Dan is onze schadevergoedingsplicht beperkt
tot maximaal het factuurbedrag voor de geleverde zaken en/of de verrichte werkzaamheden.
5. Al uw aanspraken op een vergoeding van geleden schade verjaren in ieder geval 6 maanden
nadat u bekend bent met/had kunnen zijn met de door u geleden schade en ons dus hiervoor had
kunnen aanspreken.
6. In afwijking van het vorige lid geldt voor consumenten een termijn van 1 jaar.
7. Als wij onze werkzaamheden/leveringen verrichten aan de hand van door/namens u verstrekte
informatie - zoals door u zelf uitgevoerde berekeningen, metingen e.d. -, zijn wij niet verantwoordelijk
voor de inhoud, juistheid en volledigheid van deze informatie.
8. Stelt u onderdelen/materialen voor verwerking beschikbaar? Dan zijn wij verantwoordelijk voor
een correcte verwerking, maar niet voor de deugdelijkheid van deze onderdelen/materialen noch voor
het effect dat deze onderdelen/materialen op het eindresultaat hebben.
9. Wij zijn nooit aansprakelijk voor schade aan het werk als gevolg van door of namens u
uitgevoerde werkzaamheden/leveringen.
10. Wij zijn niet aansprakelijk - en u kunt geen beroep doen op de toepasselijke garantie - als de
schade ontstaat door:
a. uw ondeskundig gebruik of gebruik in strijd met het doel van het (op)geleverde of gebruik in strijd
met de door/namens ons verstrekte instructies, adviezen, gebruiksaanwijzingen, handleidingen e.d.;
b. uw ondeskundige bewaring (opslag) van de zaken;
c. ondeskundig/onvoldoende onderhoud van de zaken of ondeskundige/onjuiste installatie van de
zaken door u of een door u ingeschakelde derde;
d. aantasting van de zaken door van buiten komende invloeden anders dan invloeden waartegen de
zaken normaliter bestand zouden moeten zijn, zoals brand, blikseminslag, overstromingen, vocht (bij
elektro) e.d.;
e. normale slijtage of corrosie;
f. noodreparaties;
g. het niet goed aansluiten van (zink)aansluitingen op bestaande oude leidingen/materialen;
h. fouten, onvolledigheden, gebreken e.d. in de door/namens u aan ons verstrekte of
voorgeschreven informatie (zoals in uw eigen berekeningen) of onderdelen/materialen;
i. uw aanwijzingen of instructies;
j. of als gevolg van een keuze van u die afwijkt van ons advies of wat gebruikelijk is;
k. of doordat door/namens u (reparatie-)werkzaamheden of wijzigingen/bewerkingen aan het
(op)geleverde zijn uitgevoerd, zonder onze uitdrukkelijke voorafgaande toestemming.
11. In de in het vorige lid genoemde situaties bent u volledig aansprakelijk voor de hieruit
voortvloeiende schade en vrijwaart u ons voor aanspraken van derden.
12. De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet als de schade te
wijten is aan onze opzet of bewuste roekeloosheid of als de beperkingen in strijd zijn met
dwingendrechtelijke wettelijke bepalingen. Alleen in deze gevallen vrijwaren wij u voor aanspraken
van derden.

ARTIKEL 13: BETALING
1. Wij mogen altijd een (gedeeltelijke) vooruitbetaling of andere zekerheid voor betaling aan u
vragen.
2. Tenzij wij anders overeenkomen, betaalt u binnen een vervaltermijn van 14 dagen na de
factuurdatum. De juistheid van de factuur staat vast als u niet binnen deze betaaltermijn bezwaar
maakt.
3. Heeft u binnen de betaaltermijn niet (volledig) betaald? Dan bent u aan ons een vertragingsrente
verschuldigd ter grootte van 2% per maand, cumulatief te berekenen over de hoofdsom. Gedeelten
van een maand rekenen wij daarbij als volle maand. Wat betekent deze cumulatieve maandrente? In
de eerste maand na het verstrijken van de betaaltermijn berekenen wij de rente over de hoofdsom. In
iedere daaropvolgende maand dat u niet betaalt, berekenen wij de rente over de hoofdsom
vermeerderd met de al in de voorgaande maand(en) opgebouwde rente.
4. Bij consumenten berekenen wij een vertragingsrente van 6% per jaar, tenzij de wettelijke rente
hoger is. In dat geval geldt de wettelijke rente.
5. Als uw betaling na aanmaning alsnog uitblijft, mogen wij u bovendien buitengerechtelijke
incassokosten in rekening brengen ter hoogte van 15% van het factuurbedrag met een minimum van
€ 40,00.
6. Aan consumenten geven wij bij aanmaning minimaal een termijn van 14 dagen na ontvangst van
deze aanmaning om alsnog te betalen. Blijft betaling opnieuw uit, dan zijn de buitengerechtelijke
incassokosten voor de consument:
a. 15% van het bedrag van de hoofdsom over de eerste € 2.500,00 van de vordering (met een
minimum van € 40,00);
b. 10% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 2.500,00 van de vordering;
c. 5% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 5.000,00 van de vordering;
d. 1% van het bedrag van de hoofdsom over de volgende € 190.000,00 van de vordering;
e. 0,5% van het meerdere van de hoofdsom.
Dit alles met een absoluut maximum van € 6.775,00.
7. Voor de berekening van de buitengerechtelijke incassokosten mogen wij de hoofdsom van de
vordering na verloop van 1 jaar verhogen met de in dat jaar opgebouwde vertragingsrente.
8. Blijft uw betaling uit? Dan mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke
verklaring - ontbinden of onze verplichtingen uit de overeenkomst opschorten, totdat u alsnog betaalt
of ons hiervoor een deugdelijke zekerheid geeft. Wij hebben dit opschortingsrecht al voordat u in
verzuim bent met uw betaling, als wij dan al gegronde redenen hebben om aan uw kredietwaardigheid
te twijfelen.
9. Ontvangen betalingen brengen wij eerst in mindering op alle verschuldigde rente en kosten en
hierna op de opeisbare facturen die het langst openstaan, tenzij u bij de betaling schriftelijk meldt dat
deze betrekking heeft op een latere factuur.
10. U mag onze vorderingen niet verrekenen met tegenvorderingen die u op ons meent te hebben.
Dit geldt ook indien u (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt of in staat van faillissement wordt
verklaard.
11. Het vorige lid geldt niet voor consumenten.


ARTIKEL 14: EIGENDOMSVOORBEHOUD
1. Alle zaken die wij aan u leveren, blijven ons eigendom totdat u aan al uw betalingsverplichtingen
heeft voldaan.
2. Deze betalingsverplichtingen betreffen niet alleen de koopprijs van de zaken, maar ook onze
vorderingen:
a. voor verrichte werkzaamheden die met de levering verband houden;
b. wegens een toerekenbare tekortkoming van u, zoals een schadevergoeding, buitengerechtelijke
incassokosten, rente en eventuele boetes.
3. Als wij identieke, niet-individualiseerbare zaken aan u leveren, wordt steeds de partij zaken die
hoort bij de oudste factuur/facturen geacht als eerste te zijn verkocht. Dit betekent dat het
eigendomsvoorbehoud altijd rust op alle geleverde zaken die nog in uw voorraad/pand aanwezig zijn
op het moment dat wij een beroep doen op ons eigendomsvoorbehoud.
4. U mag de zaken in het kader van uw normale bedrijfsvoering doorverkopen, mits u met uw
afnemers ook een eigendomsvoorbehoud overeenkomt.
5. U mag zaken waarop een eigendomsvoorbehoud rust niet verpanden of in de feitelijke macht van
een financier brengen.
6. U informeert ons direct, als derden stellen dat zij eigendoms- of andere rechten hebben op de
zaken.
7. Zolang u over de zaken beschikt, bewaart u deze zorgvuldig en als ons identificeerbaar
eigendom.
8. U zorgt voor een zodanige bedrijfs- of inboedelverzekering, dat de onder eigendomsvoorbehoud
geleverde zaken zijn meeverzekerd. U geeft ons op ons verzoek inzage in de verzekeringspolis en
bijbehorende premiebetalingsbewijzen.
9. Handelt u in strijd met dit artikel of doen wij om een andere reden een beroep op ons
eigendomsvoorbehoud? Dan mogen wij/onze werknemers uw terrein betreden en de zaken
terugnemen. Dit tast onze rechten op het - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden
van de overeenkomst of een vergoeding van onze schade, gederfde winst en rente niet aan.

ARTIKEL 15: INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
1. Tenzij wij anders overeenkomen, zijn wij de rechthebbende van alle intellectuele
eigendomsrechten die rusten op of voortkomen uit de door ons geleverde of vervaardigde
werken/zaken/documenten. Alleen wij mogen deze rechten uitoefenen.
2. Dit betekent - onder meer -, dat u de door ons geleverde/vervaardigde:
a. documenten niet mag gebruiken buiten de context van de overeenkomst, niet mag
vermenigvuldigen, niet aan derden mag geven en derden hierin geen inzage mag geven;
b. werken, zaken of onderdelen hiervan niet mag namaken, wijzigen, reproduceren e.d.;
zonder onze voorafgaande schriftelijke toestemming.
3. Verstrekt u documenten of bestanden aan ons? Dan garandeert u dat deze documenten of
bestanden geen inbreuk maken op intellectuele eigendomsrechten van derden. U bent aansprakelijk
voor schade die wij door dergelijke inbreuken lijden en vrijwaart ons voor aanspraken van deze
derden.

ARTIKEL 16: UW EIGENDOMMEN - RETENTIERECHT
1. Als u aan ons objecten ter beschikking stelt - bijvoorbeeld voor reparatie - blijven dit uw
eigendommen. Wij gebruiken deze objecten niet anders dan noodzakelijk is voor de uitvoering van de
opdracht.
2. Wel mogen wij de teruggave van uw objecten opschorten indien - en gedurende de periode dat -
u:
a. de kosten van (eerdere) werkzaamheden aan deze objecten niet (volledig) heeft voldaan;
b. andere opeisbare vorderingen die wij op u hebben niet (volledig) heeft voldaan.
3. Wij zijn niet aansprakelijk voor eventuele schade - van welke aard dan ook - die voortvloeit uit het
door ons uitgeoefende retentierecht.

ARTIKEL 17: FAILLISSEMENT - BESCHIKKINGSONBEVOEGDHEID E.D.
1. Wij mogen de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden op het
tijdstip waarop u:
a. in staat van faillissement wordt verklaard of hiervoor een aanvraag is gedaan;
b. (voorlopige) surseance van betaling aanvraagt;
c. door executoriale beslaglegging wordt getroffen;
d. onder curatele of onder bewind wordt gesteld;
e. op andere wijze de beschikkingsbevoegdheid of handelingsbekwaamheid met betrekking tot
(delen van) uw vermogen verliest.
2. U informeert de curator of bewindvoerder altijd over de (inhoud van de) overeenkomst en deze
algemene voorwaarden.


ARTIKEL 18: OVERMACHT
1. Als wij jegens u tekortschieten in het nakomen van onze contractuele verplichtingen, kan ons dit
niet worden toegerekend als er sprake is van overmacht.
2. In de volgende omstandigheden is in ieder geval sprake van overmacht aan onze zijde:
a. oorlog, oproer, mobilisatie, binnen- en buitenlandse onlusten, overheidsmaatregelen of dreiging
van deze/vergelijkbare omstandigheden;
b. verstoring van de bij het aangaan van de overeenkomst bestaande valutaverhoudingen;
c. bedrijfsstoringen door brand, inbraak, sabotage, uitval van elektriciteit, internet- of
telefoonverbindingen, cybercriminaliteit, stakingen, natuurverschijnselen, (natuur)rampen e.d.;
d. door weersomstandigheden, wegblokkades, ongeval, import- en export belemmerende
maatregelen, een (tijdelijk) gebrek aan de benodigde materialen/onderdelen e.d. ontstane
transportmoeilijkheden en (op)leveringsproblemen.
3. Bij overmacht mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring -
ontbinden of onze werkzaamheden/leveringen aanpassen of voor een redelijke termijn opschorten.
Wij hoeven dan geen schadevergoeding aan u te betalen.
4. Treedt de overmachtssituatie in nadat wij de overeenkomst al gedeeltelijk hebben uitgevoerd?
Dan hebben wij wel recht op vergoeding van al uitgevoerde werkzaamheden/leveringen.

ARTIKEL 19: ANNULERING - OPSCHORTING
1. Als u de overeenkomst voorafgaand aan of tijdens de uitvoering annuleert, mogen wij aan u een
gefixeerde schadevergoeding berekenen voor:
a. alle gemaakte kosten (zoals al ingekochte materialen);
b. onze door de annulering geleden schade inclusief de gederfde winst.
Afhankelijk van al verrichte werkzaamheden en leveringen/gemaakte kosten is deze
schadevergoeding 20 tot 100% van de overeengekomen prijs/vergoeding.
2. Als u een geplande afspraak minder dan 24 uur van tevoren afzegt/verzet of niet aanwezig bent
op het afgesproken tijdstip, mogen wij de daarvoor gereserveerde tijd bij u in rekening brengen.
3. U vrijwaart ons voor aanspraken van derden die uit de annulering voortvloeien.
4. Wij mogen de verschuldigde schadevergoeding verrekenen met alle door u betaalde bedragen en
uw eventuele tegenvorderingen.
5. Vraagt u ons de uitvoering van de overeenkomst op te schorten? Dan mogen wij de vergoeding
voor alle verrichte werkzaamheden/leveringen per direct opeisen en bij u in rekening brengen. Dit
geldt ook voor gemaakte kosten, kosten voortvloeiend uit de opschorting en uren die wij/door ons
ingeschakelde derden op dat moment al hebben gereserveerd voor de opschortingsperiode.
6. Kosten die wij maken voor het hervatten van de werkzaamheden/leveringen zijn ook voor uw
rekening. Kunnen wij de uitvoering van de overeenkomst na de opschorting niet hervatten? Dan
mogen wij de overeenkomst - door een aan u gerichte schriftelijke verklaring - ontbinden.

ARTIKEL 20: TOEPASSELIJK RECHT - BEVOEGDE RECHTER
1. Op onze overeenkomsten is Nederlands recht van toepassing.
2. De toepasselijkheid van het Weens Koopverdrag (CISG) sluiten wij uit.
3. Wij leggen geschillen voor aan de rechter die bevoegd is in onze vestigingsplaats. Daarnaast
behouden wij ook altijd het recht het geschil voor te leggen aan de bevoegde rechter in uw vestigingsof woonplaats.
4. Als consument mag u altijd kiezen voor de wettelijk bevoegde rechter, ook als wij voor een andere
rechter kiezen. U informeert ons dan binnen een maand na ontvangst van dagvaarding over uw
keuze.
5. Als u gevestigd/woonachtig bent buiten Nederland, mogen wij het geschil ook voorleggen aan de
bevoegde rechter in het land of de staat waar u gevestigd bent/woont.


Datum: 1 januari 2022

Hulp nodig?
Whatsapp ons!
Best beoordeeld
5/5 Google Reviews
Warmtepomp specialist omgeving Zwolle
Best beoordeelde warmtepomp specialist regio Zwolle met 10/10 o.b.v. 25+ Google reviews

Vraag 't aan Een Duurzaam Thuis B.V.

Klaar om te besparen en duurzamer te wonen? Wij helpen je graag van begin tot eind!

Telefonisch advies

Bereikbaar op +31 (0) 38 202 25 86
Op werkdagen 08:30 – 17:00

Stuur ons een e-mail

Stuur ons een bericht
Antwoord binnen 2 werkdagen

Gratis advies op maat

Vul dit formulier in
Advies binnen 2 werkdagen

Doe de bespaarcheck

Bereken jouw besparing
Direct interessante informatie

Meld je aan voor onze nieuwsbrief

Ontvang relevante informatie & tips rond de verduurzaming van jouw woning.
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.
© Een Duurzaam Thuis B.V. - Alle rechten voorbehouden. Ontwikkeling door Outstanding